Fotografie na novoroční přání je pokaždé příležitost a výzva.
Udělat něco lepšího než minulý rok. Žádné výmluvy se nepřipouští, jsem si sám sobě zadavatelem, art direktorem, editorem, produkčním i fotografem. Baví mě dělat klasické motivy, ale po svém.Z vánočního kapra se nakonec vyklubal pankáč Punk Fish. Máte pravdu, není to ani kapr. Káva se sněhovou bouří nad japonskou zahradou vznikla, když chumelilo a chumelilo a chumelilo. Cukr jsme pak ve studiu zametali ještě týden. Skořápkové lodičky, jsem udělal z radosti, že Vánoce slavíme tři.
Můj další nápad bylo: Lití olova. Starý, skoro zapomenutý vánoční rituál.
Tekoucí roztavené olovo. Ze snímku musí být na první pohled patrné, o co jde. Ale nechci popisnou fotografii. Chci tajuplnou, kouzelnou, alchymistickou náladu. Tak, jak vidí Vánoce děti. Večer kouzel, mystiky, očekávání a radosti. Takové byly, díky mým rodičům, Vánoce u nás doma.
První úkol byl sehnat olovo. Naštěstí je můj táta rybář a tak mi věnoval několik olůvek. Olovo roztavím na naběračce, ze které poteče do vody. Plamen bude součást fotografie. Musím použít dlouhý čas, aby se plamen prokreslil a získal trochu zvláštní atmosféry a olovo aby opravdu teklo. To znamená pevně připevnit naběračku aby se ani nepohla. Na C-stand jsem připěvnil bytelnou svorku Manfrotto a do ní upevnil naběračku. Jako zdroj ohně jsem použil dva přenosné vařiče na propan-butan. Kovářskou výheň ve studiu bohužel nemám. První hořák pod naběračku, druhý jako světlo ohně pro vytvoření prostoru.
Na zasvícení celé scény jsem použilil dvě světla Broncolor, ale pouze jejich pilotní halogenové žárovky (Satelite jako hlavni zroj a P reflektor s voštinou na nasvícení pozadí). Díky jejich silnému výkonu to nebyl problém. Dále jsem použil dva bodové reflektory Dedolight.  Dlouhým časem jsem dosáhl nejen prokreslení plamene, ale také se zaznamenaly čáry kapek vody. S olovem byl trochu problém, obsahovalo hodně síry. Síra se připékala na lžíci a bránila vytékání olova. Vždy jsem olovo nechal tavit, počkal jsem a když začalo samovolně vytékat, udělal několik snímků. Když vychladlo, vyndal jsem olovo z vody, očistil naběračku a pokus opakoval.  Asi po 300 snímcích,  jsem byl spokojený s výsledkem. Práce trvala několik hodin. Na záznam průběhu práce jsem použil iPhone4. Napadlo mě udělat dokumentaci až během focení a jiný foťák nebo kameru jsem neměl zrovna u sebe.
Bezpečnostní poznámka: Nedoporučuju podobné věci dělat doma. Také by bylo správné mít u sebe asistenta pro případ nehody. Měl jsem alespoň připravené dva hasící přístroje. I když jsem se snažil pracovat velmi opatrně, pár drobných popálenin na rukou jsem si nakonec odnesl. Proto určitě nezapoměňte na ochrané oblečení, rukavice a ochrané brýle.

Použitá technika:
Nikon D700
Nikkor PC 2,8/85
Světla Broncolor a Dedolight
Stativy a úchyty Manfrotto
Modré papirové pozadí Foba
iPhone (backstage foto a video)
Postprodukce: Apple MacbookPro, Aperture, Adobe Photoshop
Rekvizity a materiál:
Naběračka, rybářská olůvka, Propanbutanové hořáky Coleman hrnec, voda z vodovodu
Jak vše probíhalo se můžete podívat na fotografiích a také jsem sestříhal krátké video.


Těším se na vaše postřehy.

Creative Commons License
This work, unless otherwise expressly stated, is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Czech Republic License. Terms and conditions beyond the scope of this license may be available at jahelka.info.